HUS- OCH HEMLIGHETER

VARDAGSLYX FÖR DET LILLA HUSHÅLLET

Nyårssupé

Kategori: Allmänt

Snart är det väl jul och nyår igen så här kommer lite historisk inspiration ur mitt hemliga arkiv! Man behöver ju lite tid på sig att förbereda om det ska bli ordentligt gjort. Minns ej när detta var men det känns tidlöst så det spelar inte så stor roll. 

Till förrätt (eller vad det kallas som man med desperation i blicken hetsäter medan man i svultet tillstånd pular ihop huvudrätten) blev det en dagsfärsk (cirka) fralla med mjukost. Dagen till ära hade jag unnat mig lyxvarianten med små svarta frön på, är det fest så är det! Tjoflöjt. 

Till huvudrätt blev det en triss i favoriter, nämligen fiskpinne, potatismos och gurkmajonnäs. Eller kurkku pikkelsi som de säger i Finland. Mitt syskonbarn är en fjärdedel finsk så jag tänker mig att det här blir ett bra samtalsämne i framtiden, så att han får lära sig om sitt kulturarv. 

En liten ostbricka som avslutning innan man minglar/raglar ut natten, så står man sig tills det är dags för kebabrulle framåt morgonkvisten! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: